Wetenschappelijk onderzoek naar BLIKSEM

Om te onderzoeken of de BLIKSEM-aanpak effectief is, hebben veertig scholen in en rondom Den Haag meegedaan aan een tweejarig wetenschappelijk onderzoek in groep 5 en 6:

  • 22 scholen (34 groepen) werkten met de BLIKSEM-aanpak
  • 18 scholen (28 groepen) gebruikten een andere methode voor begrijpend lezen.

De kinderen die met BLIKSEM werkten, bleken aan het eind van groep 6 meer leerwinst te hebben geboekt dan de kinderen die met een andere methode werkten. Ze waren significant meer vooruitgegaan op twee genormeerde toetsen voor begrijpend lezen, op technisch lezen (DMT) en op een vragenlijst ‘Strategiegebruik’, met vragen als: Wat doe je als je een moeilijk stukje tegenkomt? Klik hier naar het volledige onderzoeksrapport.

 

Gerelateerde items:
Wat maakt BLIKSEM anders dan andere methoden?
De BLIKSEM-strategieën op een rij
Download een BLIKSEM-proefpakket
Bekijk een BLIKSEM-voorbeeldles op Youtube
Trainingen en hulp bij implementatie van BLIKSEM
De ontwikkeling van BLIKSEM: met dank aan…
Meer informatie en contact
Ook los verkrijgbaar: cd-rom met oefenmateriaal CITO toetsen begrijpend lezen