Strategisch lezen voor studie en beroep in BBL-trajecten mbo

De invoering van de referentieniveaus en de daaraan gekoppelde verplichte landelijke examinering hebben geleid tot een groot aantal initiatieven ter verbetering van het taalonderwijs binnen het MBO. Er is echter binnen dit onderwijstype nog weinig bekend over ‘wat werkt’. Dit onderzoeksproject beoogt een bijdrage te leveren aan kennis over wat werkt voor de BBL-studenten binnen het MBO.

BBL-studenten combineren werk met opleiding, en besteden hooguit 1 dag per week in een formele lessituatie. Op die ene dag worden zowel beroepsgerichte als avo-vakken (Nederlands, rekenen, Engels, Loopbaan en Burgerschap) aangeboden. Er wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid van studenten bij het doorlopen en voltooien van hun opleiding. Een goede leesvaardigheid zal naar verwachting bijdragen aan een vlot studieverloop en goede resultaten.

Hoewel BBL-studenten gemiddeld iets betere resultaten behalen bij de pilot-examens Nederlands (CVE 2013), is er ruimte voor verbetering. Onderzoek in met name po en vo laat zien dat taalonderwijs, gericht op het inzetten van strategieën, leidt tot significant betere scores op begrijpend lezen.

De vraag is nu op welke wijze strategische lezen kan worden vormgegeven voor BBL-studenten. Vervolgens is de vraag welke bijdrage deze manier van werken levert aan studentresultaten. Er wordt een interventie ontwikkeld, gericht op het vormgeven van een aantal didactische uitgangspunten, met als doel strategisch lezen in deze specifieke context. De interventie wordt uitgevoerd door verschillende docenten, in drie verschillende afdelingen. Bij de uitvoering zal worden gekeken naar studentresultaten (voor- en nameting), professionele ontwikkeling van docenten, en naar de werkbaarheid van de interventie.

MBO – Lezen: Strategisch lezen voor studie en beroep in BBL-trajecten 2014.