Op jacht naar woorden met Op Woordenjacht.

Effectief en creatief werken aan woordenschatonderwijs in groep 1 tot en met 8 met woordenschatroutines, grafische modellen en coöperatieve werkvormen.

Door Expertisecentrum Nederlands en Fontys Fydes, adviseurs in opvoeding en onderwijs.

Woorden doen ertoe! Dat geldt voor alle leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan. Een goede woordkennis komt niet alle leerlingen even snel of gemakkelijk aanwaaien. Daarom willen veel leerkrachten en taalcoördinatoren in Nederland en Vlaanderen werk maken van goed woordenschatonderwijs.

Het boek Op Woordenjacht laat zien hoe je kansen kunt grijpen en kansen kunt creëren voor alle kinderen in alle groepen. Dit kan in de taalles, in kringgesprekken, tijdens de geschiedenisles, kortom: de hele schooldag door.

Het boek is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen Fontys Fydes en het Expertisecentrum Nederlands. De auteurs hebben hun uitgebreide theoretische en praktische kennis over wat werkt in woordenschatonderwijs samengevoegd. De opvattingen van de onderwijsspecialisten Robert Marzano en Spencer Kagan zijn in het boek duidelijk te herkennen. Het boek bevat een groot aantal praktische en inspirerende praktijkvoorbeelden.

Op Woordenjacht is zo opgezet dat je in elk hoofdstuk gemakkelijk in en uit kunt stappen. Daarnaast is er aandacht voor de theoretische achtergronden van woordenschatonderwijs en is het boek te gebruiken als handleiding voor de implementatie op schoolniveau.

Op Woordenjacht is daarmee een bronnenboek dat wil inspireren en een impuls wil geven aan goed woordenschatonderwijs. Het boek geeft informatie over het werken met woordenschatroutines, grafische modellen en visualisaties en coöperatieve werkvormen.

Op Woordenjacht, creatief en effectief werken aan woordenschatuitbreiding.
Door:
Jack Duerings, Barbara van der Linden, Uriël Schuurs & Heleen Strating (2011)