De BLIKSEM-strategieën op een rij

Voor het lezen:
0. Voorspellen: Als ik deze tekst zie, denk ik …

Tijdens het lezen:
1. Relaties leggen met eigen ervaringen/Voorkennis activeren: Dit doet me denken aan
2. Monitoren: Begrijp ik wat ik lees?
3. Visualiseren: Dit zie ik vóór me … Of: Schema maken
4. Woorden leren uit het verhaal: Ik denk dat dit woord … betekent.
5. Vragen stellen: Ik vraag me af … Of: Verbanden leggen met signaal- en verwijswoorden

Na het lezen:
6. Hoofdgedachte in één zin: Deze tekst gaat vooral over …
7. Samenvatten
8. Mijn mening: Ik vind …

De leerkracht biedt bovenstaande strategieën aan terwijl hij of zij voorleest uit een (kinder-)boek. De momenten hiervoor staan beschreven in instructies in de handleiding. De leerkracht doet de strategie hardop denkend voor in de betekenisvolle context van het voorlezen. Bijvoorbeeld: Dit stukje doet me denken aan iets wat ik zelf een keer beleefd (of gezien, gehoord, gelezen) heb toen ik ….. Waar doet het jullie aan denken? Hebben jullie ook wel eens zoiets beleefd? (Bijbehorende strategie: Relaties leggen met eigen ervaringen).

Gerelateerde items:
Wat maakt BLIKSEM anders dan andere methoden?
Wetenschappelijk onderzoek naar BLIKSEM
Download een BLIKSEM-proefpakket
Bekijk een BLIKSEM-voorbeeldles op Youtube
De ontwikkeling van BLIKSEM: met dank aan…
Meer informatie en contact
Ook los verkrijgbaar: cd-rom met oefenmateriaal CITO toetsen begrijpend lezen

Onderwerpen: ,